Mine 5 bedste råd til dem der arbejder hjemmefra

Jeg har i knap 4 år arbejdet hjemmefra som freelancer og er der ngoet jeg har lært, så er det vigtigheden af at have et hjemmekontor der inspirere og skaber en god atmosfære.

Jeg har prøvet mange ting for at forbedre mit arbejdsmiljø gennem mine fire år som freelancer. Jeg har arbejdet fra sofaen, fra sengen, fra diverse coffee shops rundt om i hele verden, fra mit barndomsværelse hos mine forældre bare for at føle jeg tog på arbejde og nu i et overskydende lokale i min lejlighed med et skrivebord og en kontorstol.

Jeg har prøvet lidt af hvert og jeg tænkte, at jeg ville dele lidt ud af mine erfaringer med, at arbejde hjemmefra.

Råd 1 – Har du råd, så prøv et kontorhotel/coworking space

Det første råd går lidt imod ideen om, at arbejde hjemmefra, men det er der en meget god grund til. At arbejde hjemmefra, uden sociale inputs fra kollegaer kan være ekstremt hårdt for psyken. Ikke nok med det, men så er det generelt også nemmere at foretage overspringshandlinger, når man sidder og arbejder hjemmefra, hvor der ikke er nogen til at holde øje med en.

Jeg har ad flere omgange lejet mig ind på kontorhoteller / coworking spaces da jeg rejste jorden rundt, som alternativ til at sidde på et hotelværelse eller i min seng og arbejde.

Det at være omringet af andre produktive iværksættere/freelancere er ekstrem inspirerende og jeg erfarede, at de motiverede mig til selv at være mere effektiv, da jeg ikke ønskede de skulle se mig sidde på Facebook eller Youtube dagen lang.

De måneder, hvor jeg har lejet en plads på et coworking space har været de mest produktive måneder i min freelance karriere.

Råd 2 – Arbejder du hjemmefra, så skab en decideeret arbejdsplads

De freelancere jeg har mødt har alle en ting til fælles – De har svært ved at adskille arbejde og business. Hjernen kører hele tiden i business mode og tænker på nye ting man kunne eller burde gøre. Det kan være ekstrem stressende og irriterende, ikke mindst hvis du har en partner og eventuelt børn.

Du, og din familie, fortjener at holde fri ind i mellem og som freelancer er dette nemmest, hvis du opretter en decidederet arbejdsplads væk fra familien. Det kan være i et ekstra værelse i huset, det kan være i et hjørne af stuen eller hvor, du ellers lige har plads. Det vigtigste er, at du kun befinder dig i dette område, når det er arbejdstid. Så snart du forlader dette sted, står den ikke længere på arbejde men på familietid.

Råd 3 – Gør din arbejdsplads hyggelig og inspirerende

En tomt skrivebord med en bærbar computer inspirerer ikke mange til at arbejde. Jeg er generelt ikke en blomster og nips ting person, men jeg må indrømme, at et flot dekoreret kontor/arbejdsplads bare virker meget bedre på mig.

I dag har jeg en skulptur på min skrivebord, et vitrineskab bag mig med over 80 selvhjælpsbøger, diverse citater på væggene og en juledekoration på skrivebordet. Nuvel, juledekorationen er kun lige kommet til, men tanken var, at den bliver udskiftet med en plante efter december måned.

Jeg er bestemt ikke færdig med at dekorere mit kontor, men bare at have fået mine bøger og min skulptur op, minder mig om så meget jeg holder kært og det inspirerer mig helt vildt. I min drømmeverden havde jeg et hjemmebibliotek, hvor jeg sad og arbejdede, men indtil min bogsamling er så stor, må jeg nøjes med mit ene vitrineskab.

Råd 4 – Hav faste arbejdstider

 

Faste arbejdstider kan være svært at affinde sig med som freelancer. Pointen er for mange, at de netop kan arbejde hvor som helst og når som helst de ønsker, men hvad jeg har erfaret er, at jeg får meget mere lavet når jeg har faste arbejdstider og min fritid føltes mere som fritid end da jeg kunne arbejde når som helst jeg ønskede, for jeg formåede aldrig rigtigt at koble fra.

Råd 5 – Holdt et ugentligt møde med dig selv et andet sted

Som freelancer kan man hurtigt sidde og fordybe sig i arbejdet og det er sjælendt man formår at stoppe op og zoome ud i fugleperspektivet for at se, hvordan det egentlig går for ens forretning og, hvorvidt man er på rette spor.

Efter at have gået ned med stress, gør jeg nu det, at jeg en gang i ugen sætter mig ned på en café eller biblioteket, hvor jeg sidder og funderer over, hvor min karriere er på vej hen, hvorvidt jeg fortsat gør det rigtige, hvad jeg måske skal arbejde mere med og forbedre og, hvad jeg kan gøre for at skabe endnu bedre rammer for mig selv.

Det med lige at stopppe op og zoome ud er super værdifuldt for mig og ved at gøre det, har jeg flere gange oplevet at jeg gennem mit daglige arbejde faktisk arbejdede mig længere og længere væk fra mit mål. Ved lige at stoppe op og se på det hele oppe fra har jeg været i stand til at identificere problemer inden de har påvirket mig og fået vendt skibet tilbage på rette kurs.

Det var mine råd for denne gang. Håber du kunne bruge dem.